Strada Bobalnei

Strada Bobalnei din Lugoj

Battyany utca-Strada Batthyany 

Pastrati arhitectura locala Lugoj

Bercsenyi utca-Strada Bercsenyi se numea strada care lega Strada Cernei de Splaiul Garii. 

Bercsenyi utca-Strada Bercsenyi acest nume il primeste strada in 1891 dupa numele generalului Bercsenyi Miklos (1665-1725) sub Francisc II de Rakoczi in timpul rascoalei impotriva habsburgilor 1703-1711. 

                                                                           Bercsenyi Miklos (1665-1725)

    In anul 1920 strada isi schimba numele in Str. P. Vasici  dupa numele Doctor Paul Vasici (1806-1881) roman banatean, publicist in domeniul medical al stiintelor naturii si culturii.

    In anii 1930 strada poarta denumirea Str. K. Lueger dupa numele Karll Lueger (1844-1910) om politic si primarul Vienei un mare adversar al pangermanilor si social-democratilor...este o enigma cum a ajuns acest nume sa fie dat strazii in aceea perioada....

                                                             Karll Lueger (1844-1910) om politic si primarul Vienei

In 1948 strada isi schimba numele in Strada Bobalnei ...denumire care o pastreaza si astazi.

    Casa construita la sfarsitul secolului XIX . Cladirea este de o mare valoare locala cu bogate elemente masonice printre care si celebrul compas.

                                                                     Casa construita la sfarsitul secolului XIX

                                        Casa construita la inceputul secolului XX cu arhitectura secession....

....Rascoala de la Bobalna din 1437-1438 a fost cea mai importanta rascoala din Regatul Ungariei înainte de Razboiul ţaranesc condus de Gheorghe Doja. Rascoala a început atunci cand Gheorghe Lépes, episcopul catolic al Transilvaniei, a cerut sa se plateasca zeciuiala, care nu a mai fost stransa din 1434, intr-o singura transa Mai mult, micii nobili maghiari si locuitorii romani (care înainte erau scutiti de plata zeciuielii, fiind ortodocsi) au fost si ei obligati sa o plateasca. Cand taranii au refuzat sa plateasca, episcopul i-a excomunicat. Ţaranii erau nemultumiti si de faptul că inca din timpul lui Ludovic I cel Mare, regele Ungariei, au fost scosi (in 1365) de sub autoritatea comitilor regali si pusi sub jurisdictia mosierilor. Treptat, acestia i-au privat pe tarani de dreptul lor de pana atunci la stramutare libera.
Rascoala a izbucnit in nordul Transilvaniei, dar s-a raspandit cu repeziciune spre comitatele Satmar si Szabolcs. In iunie, pe dealul Bobalna s-a adunat o oaste de tarani si au construit o tabara. Au cerut infiintarea si recunoasterea unei stari proprii, care sa se numeasca Universitas Hungarorum et Valachorum (Starea ungurilor si a romanilor). Ei erau conduşi de un nobil sarac, Antal Nagy de Buda, si de cinci capitani (trei ţărani unguri, un taran roman (pe nume Ioan Oláh din Vireag) si un "bürger" (burghez) din Cluj).
Rasculatii au trimis soli la voievodul Ladislau al IV-lea Csaki. Acesta i-a executat imediat, dar după ce rasculatii au obtinut o victorie asupra trupelor voievodului, acesta s-a prefacut ca doreste sa negocieze. Pe 6 iulie, la Cluj-Manastur a fost semnat un pact intre parti, in care se dadea curs multora din cererile rasculatilor. Apoi, cele două parti au trimis soli la imparatul Sigismund de Luxemburg, totodată rege al Ungariei, pentru arbitraj.
Cu toate acestea, pe 16 septembrie, nobilimea din Transilvania, fruntasii clerului, sasii si garzile secuiesti au format o alianta de ajutor reciproc impotriva taranilor, semnand la Capalna un tratat intitulat Fraterna Unio.....

...asadar strada a dus numeroase ''lupte '' de-a lungul timpului ...

....spre Splaiul  Garii....

cladire construita dupa mijlocul secolului XIX ...nationalizata anii 1950 si impartita pe apartamente

Spl. Ceferistiillor 

          Lovasz utca- Str. Lovasz se pare ca provine de la numele unui fost proprietar cu numele Lovasz care avea un teren inainte de anii 1890... in zona din spatele garii , paralel cu calea ferata....in romaneste Lovasz inseamaa angajat care avea grija de cai , argat...Terenul a fost parcelat si vandut si astfel strada a purtat numele acestui proprietar .... azi acest teren este proprietatea Statului Roman in administrarea Cailor Ferate Romane....In 1920 strada isi schimba denumirea in strada magaziilor , asta pentru ca in zona erau magaziile CFR...In 1948-1950 strada poarta denumirea de T. Maiorescu dupa numele lui Titu Maiorescu 1840-1917 , critic litersl , filosof si om politic ....Din anii 1960 se numeste Spl. Ceferistiillor .. 

Strada St. O. Iosif  

Strada St. O. Iosif ..este consemnata oficial in ani 1930 ...erau case si inate de aceasta data...Numele actual provine de la Stefan Octavian Iosif 1875-1913, traducator, publicist si poet roman . Strada se numeste si astazi si este o strada mica ce leaga Str. Bobalnei de Str. Ana Ipatescu

Stefan Octavian Iosif 1875-1913

arhitectura maghiara de inceput de secol XX...

Creați un site gratuit!